Згромадження Сестер Пресвятої Родини - ЗСПР - Congregation of the Sisters of the Holy FamilyЗгромадження Сестер Пресвятої Родини - ЗСПР - Congregation of the Sisters of the Holy Family
  • #507 (без назви)
  • Google search
  • test
  • Анонси
  • Випікання просфор
  • Відео
  • Головний дім згромадження у Львові
  • Гошів
  • Діяльність
  • Духовно-просвітницький центр
  • Згромадження Сестер Пресвятої Родини
  • Іконописна майстерня
  • Історія
  • Карта
  • Катехизація
  • Київ
  • Клявзура
  • Контакти
  • Лікарня
  • Медіа
  • Міжгір’я
  • Написати до нас
  • Новини
  • Онлайн-школа “Промінь Світла”
  • Про Нас
  • Публікації
  • Різьбa
  • Родинний дім
  • Розпорядок Богослужінь
  • Служіння в діаспорі
  • Соціальне підприємництво
  • Статті Copy
  • Тернопіль
  • Фото
  • Чортків
  • Шиття
«Монастир — Божа інституція, що не піддається людській логіці. У цьому сила та джерело натхнення»: дорога служіння Сестер Пресвятої Родини
18-10-2025

«Монастир — Божа інституція, що не піддається людській логіці. У цьому сила та джерело натхнення»: дорога служіння Сестер Пресвятої Родини

Богопосвячене життя, Інтерв'ю, Те, що надихає

Понад сто років тому кілька дівчат із Галичини, не маючи ні статків, ні освіти, але маючи велике прагнення Бога, зважилися на відчайдушний крок — створили нове Згромадження, яке стало домом для сотень сиріт і школою віри для багатьох родин. Сьогодні Сестри Пресвятої Родини служать у домі Глави Церкви, у школах і лікарнях, у дитячому будинку й на парафіях, займаються соціальним підприємництвом, підтримують родини й допомагають військовим, а ще щодня несуть перед Богом молитву за мир в Україні.

Про історію, покликання, щоденне служіння та виклики воєнного часу розповідає настоятелька Згромадження Сестер Пресвятої Родини с. Євфросинія Гойда.

Божий задум для Згромадження: відкрити двері чернечого життя для тих, кому вони були зачинені, і подарувати сиротам материнську опіку

— Сестро, розкажіть, будь ласка, коли і за яких обставин постало Згромадження Сестер Пресвятої Родини?

— На початку ХХ століття Галичина жила в атмосфері бідності та великої потреби в християнському вихованні дітей. Саме тоді Господь покликав до життя Згромадження Сестер Пресвятої Родини.

Ініціаторами стали парох із Мартинова о. Олександр Дикий та його духовна вихованка — Тереза Текля Юзефів. Народжена 1887 року в простій бідній сім’ї, Текля рано осиротіла. Її прихистив о. Дикий, який розпізнав у дівчині щиру побожність і прагнення Бога. Він намагався влаштувати її до вже існуючих чернечих спільнот — василіанок, йосифіток, — та через брак освіти, посагу і слабке здоров’я вона не змогла залишитися в жодному з них.

Тоді й зародилася думка створити нове Згромадження, двері якого були б відкриті для дівчат незалежно від їхнього походження чи достатку. У Жовкві зібралися кілька молодих дівчат — Текля Юзефів, Текля Солонка, Текля Назаркевич, Анастасія (прізвище не збереглося). Згодом до них приєдналися Марія Переколяк та Текля Пелещук.

У 1911 році вони переїхали до Гошева, де під опікою о. Теофіла Горникевича розпочали нове життя — молитву, працю при церкві, навчання дітей, опіку над хворими. Саме 9 листопада 1911 року вважається днем народження Згромадження.

Роки становлення були важкими: бідність, нестача освіти, відсутність правового статусу. Лише у 1917 році сестри отримали дозвіл на облечини, а перші обіти склали у 1923 році. У 1926-му митрополит Андрей Шептицький затвердив Конституцію Згромадження.

Від самого початку сестри зосередили свою діяльність на найболючішій потребі того часу — вихованні та навчанні дітей із бідних родин. Вони відкривали сиротинці й захоронки — своєрідні дитсадки, які ставали осередками не лише освіти, а й тепла та любові.

Так у сяйві Ясної Гори в Гошеві зародилася нова спільнота, яка вмістила в собі Божий задум: відкрити двері чернечого життя для тих, кому вони були зачинені, і подарувати сиротам материнську опіку.

— Чому Згромадження назвали «Пресвятої Родини»? У чому полягає головна харизма вашої спільноти?

— Спершу серед засновниць була думка назвати нову спільноту на честь святого Йосифа. Та згодом прийшло натхнення — Пресвятої Родини. Ця назва віддзеркалювала убогість і простоту життя, відкритість до кожного та готовність у тиші й служінні стояти поруч із людьми навіть у найважчі часи війни.

Харизма Згромадження не пов’язана передусім із зовнішнім служінням, а з особистим освяченням кожної сестри за прикладом Ісуса, Марії та Йосифа. Це притаманно східному чернецтву: монастир — це місце, де сестра передусім змінює власне життя, звільняється від гріха, вчиться жити з Богом у молитві. І лише тоді, вже перемінена, вона здатна йти до людей і виконувати свою місію.

А місія ця щоразу народжується з потреб Церкви та дарів, якими наділені сестри. Упродовж усієї історії незмінними залишаються три ключові напрямки: християнське виховання дітей і молоді, опіка над сиротами, праця з родинами.

Сестри організовували зустрічі для сімей, де чоловіки й жінки мали нагоду провести час разом, а діти перебували під опікою. Це допомагало родинам єднатися й відновлювати внутрішню силу. Нині через війну ця діяльність призупинена, однак її дух живе серед сестер і чекає на своє продовження.

Молитва, монаше життя і професія лікаря злилися в гармонію

— Сестро Євфросиніє, як ви відкрили своє покликання?

— Виростаючи у практикуючій християнській родині, вперше зустрілася з Богом у сім’ї, на молитві. Пам’ятаю, будучи дитиною, я з великим довір’ям все щиро розказувала Богові у молитві. Студентське життя у гуртожитку, серед активності я любила заходити до церкви, щоденно молилася. Натхнення носити Параман, читати Святе Письмо, часте Святе Причастя. Праця у дитячій лікарні медсестрою. У серці зроджувалося бажання всіх розуміти та любити, робити безкорисливо добро. Це і було в основі мого покликання.

Готуючись до вступу в медичну академію, маючи багато друзів, по-людськи мені нічого не бракувало, проте відчувала у серці пустку, особливо після вечірок. Одного разу я аж заплакала і з жалем молилася, щоб Господь, якщо хоче, то я готова Йому служити, нехай вкаже, що маю робити. І Він привів мене до Згромадження сестер Пресвятої Родини, де вже мені нічого не бракує і почуваюся щасливою.

Я виросла у практикуючій християнській родині. Навіть у підпіллі мої батьки возили священиків, ми молилися по хатах, і з дитинства я жила вірою.

У юності мріяла стати лікарем. Хоча батьки були проти, з Божою допомогою я вступила до медичного училища. Саме там у серці почало звучати ще глибше відчуття: Бог кличе мене до особливого служіння. Переломним моментом стало знайомство з сестрами Пресвятої Родини. Маленький буклет із молитвою за родину, який я отримала, став для мене дороговказом. Я почала щодня цією молитвою жити — і поступово дозрівало рішення про монаше життя.

Та водночас я відчувала: медицина — це також мій шлях. Після училища працювала медсестрою, згодом вступила до медуніверситету, де обрала спеціальність «педіатрія». Інтернатуру проходила в Києві. Я жила в монастирі й водночас формувалася як лікар. І для мене це не два різні покликання, а єдиний шлях. Молитва, монаше життя і професія лікаря злилися в гармонію.

— Як вам вдається поєднувати монаше служіння і медицину?

— Для мене це абсолютно природно. Це гарний досвід. Бо медицина — це не лише про тіло, це завжди про душу, про дотик Бога.

Є дві любові, які у єдності творять чудеса: Божа любов і материнська. Я бачу це щодня у лікарні.

Не раз доводилося ставати свідком того, що науково пояснити важко. Наприклад, коли дитині давали тиждень життя — і всі готувалися до прощання. А вона не лише вижила, а й розвивається значно краще, ніж прогнозували лікарі. У такі моменти чітко розумієш: «мають очі — та не бачать, мають вуха — та не чують». Бо присутність Бога в медицині відчувається дуже явно.

— Чи був випадок, який особливо запам’ятався?

— Їх багато. Але в серці особливо живе одна мама. У неї довго не було дітей, і коли нарешті настала вагітність, вона проходила з постійними загрозами та кровотечами. Усі 9 місяців ця жінка жила в лікарні, у напрузі й страху за дитину. Немовля народилося з вадами розвитку й одразу потрапило в реанімацію. І тоді почався рік її жертовної любові. Вона не відійшла від дитини ні на мить: день і ніч, у маленькій палаті, серед операцій, криз і невизначеності. Вона виснажувалася, іноді була у сльозах, але не нарікала. Поруч щовечора після роботи приходив чоловік. Це була сімейна вірність, яка тримала і дитину, і нас, лікарів. Минуло кілька років, і щоразу, коли я зустрічаю цю родину, їхнього хлопчика, який бігає й сміється, мені хочеться їх обняти як найближчих людей. Вони для мене — приклад безумовної любові, яка дає життя попри все.

— Як цей досвід впливає на ваше служіння як настоятельки?

— Я завжди кажу: маю два покликання, в яких ніколи не сумнівалася, — це медицина і монаше життя. В лікарні я служу дітям і батькам, бачу їхній біль і їхні перемоги. А як настоятелька — маю можливість більше присвятитися спільноті й іншим сферам служіння.

Але досвід лікаря завжди зі мною. Бо через медицину я ще глибше бачу, як Бог діє в людському житті. Він не завжди чинить так, як ми хочемо, але завжди — так, як потрібно для спасіння. І моя вдячність — у тому, що я можу бути Його співпрацівницею: лікувати не лише тіло, а й торкатися ран душі.

Місія сьогодні: від катехизації до підтримки родин

— Що є тепер основним у служінні ваших сестер?

— Головним напрямком служіння для сестер Пресвятої Родини є катехизація дітей та молоді. «Ми всі йдемо на катехизацію», — кажуть вони. Сьогодні згромадження активно діє у Львові, Києві, Гошеві, Чорткові, Тернополі, а також має своє представництво у Франції. Сестри проводять підготовку дітей до першої Сповіді та Причастя, працюють із підлітками, молоддю й дорослими, організовують біблійні гуртки та реколекції. Особливо насичене літо: щороку розклад розписаний до дрібниць — виїзні табори та катехизації у селах, навчально-виховні програми для дітей і молоді. «Літом у нас немає відпусток, бо все літо працюємо», — усміхаються сестри.

Окремий напрямок, започаткований ще перед повномасштабною війною, — формаційні зустрічі для родин. Вони допомагали чоловікам і жінкам проводити час разом, а дітям — відчувати безпеку та любов. Сьогодні ця діяльність ускладнена: чимало монастирів стали прихистком для переселенців, а зібрати родини важко — багато чоловіків воюють чи працюють без відпочинку. Проте сестри переконані: після перемоги ця ініціатива відновиться, адже міцна родина — це серце Церкви й суспільства.

Крім катехитичної праці, сестри викладають у семінаріях та Українському католицькому університеті, служать у лікарнях і підтримують тих, хто найбільше потребує духовної опіки.

— А соціальне служіння? Як ви утримуєте монастирі?

— Соціальне служіння є невід’ємною частиною життя сестер, адже катехизація потребує транспорту, обладнання та матеріалів. Багато дітей, особливо з сіл, не можуть цього оплатити, тож Згромадження шукає інші шляхи забезпечення.

У Гошеві сестри започаткували соціальне підприємництво: макаронне виробництво та грибницю. Починати було непросто, однак сьогодні обидві ініціативи стабільно працюють і забезпечують утримання великого монастиря та реколекційного дому. Макарони виготовляють власноруч, а печериці вирощують без хімії, реалізуючи гуртом або через монастирські спільноти.

Соціальне підприємництво дозволяє покривати витрати на душпастирську діяльність — від озвучення для катехитичних груп до транспорту для виїздів у села. Частину доходу сестри спрямовують на допомогу потребуючим родинам, а від початку війни — передусім на потреби військових: харчування, теплий одяг чи лікування поранених.

— Згромадження підтримує родини, які переживають різні життєві труднощі. У який спосіб ви це робите? Зі скількома родинами тримаєте контакт?

— Допомога потребуючим — невід’ємна частина нашого соціального служіння, тісно пов’язана із підприємницькою діяльністю згромадження. Вона має різні форми: інколи це фінансова підтримка на лікування, інколи — поліпшення умов життя. Наприклад, ми подбали про підведення води й облаштування санвузлів для кількох родин, у яких виховуються діти з інвалідністю. Часом це також допомога продуктами харчування.

У кожному випадку йдеться про конкретну потребу. Є сім’ї, яким ми допомагаємо регулярно, а є й ті, що отримують разову підтримку. Під час війни особливим напрямом стала допомога військовим: ми забезпечуємо їх якісним одягом, харчами, необхідним спорядженням, а також долучаємося до лікування поранених.

Наша допомога не ґрунтується на офіційних запитах. Сестри просто діляться тим, про кого дізнаються під час свого душпастирського служіння, і ми стараємося відгукнутися.

Сиротинець у Бібрці — це конкретний вияв любові

— Розкажіть будь ласка про опіку над дітками-сиротами? Яка історія будинку дитини у Бібрці?

— Служіння сиротам у Бібрці розпочалося з однієї дитини, яка залишилася без батьків. Спершу її взяла під опіку місцева сім’я однієї нашої сестри, а сестри допомагали. Згодом з’явилася потреба у власному просторі для таких дітей. Згромадження вирішило відкрити дім, і з 2007 року там функціонує дитячий будинок сімейного типу.

— Як вдалося знайти будинок і організувати опіку?

— Спершу шукали новий дім, але через брак коштів повернулися до вже існуючої будівлі в Бібрці, де колись був новіційний дім. Його переоблаштували під сиротинець. З того часу сестри опікуються дітьми, створюючи для них атмосферу родини.

— Звідки приходять діти?

— Направлення дають соціальні служби. Перші вихованці приїжджали з різних районів, нині здебільшого з Бібрського. За роки діяльності через сиротинець пройшло понад двадцять дітей. Офіційно кількість вихованців не перевищує десяти, але на практиці число може змінюватися. Держава забезпечує житлом випускників, однак сестри часто підтримують їх і після виходу з дому.

— Як виглядає життя дітей у сиротинці?

— Вони живуть як у звичайній родині: ходять до школи, мають обов’язки, відвідують гуртки. У спільноті присутня як сестринська опіка, так і підтримка священників та місцевих жителів. Наймолодші діти зазвичай від трьох років, нині — від восьми. Групи мішані: хлопці та дівчата різного віку.

— З якими викликами стикаєтесь?

— Найбільший — матеріальний. Утримання дітей потребує чималих ресурсів, але нерідко стаються маленькі «чуда»: люди анонімно приносять продукти чи інші необхідні речі. Завдяки таким жестам спільнота відчуває велику підтримку.

— Чим для вас є це служіння?

— Для сестер це не просто проєкт, а конкретний вияв любові. Під впливом родинного тепла та виховання діти змінюються, виростають у відповідальних і відкритих людей. Це одне з найцінніших служінь Згромадження.

Служіння у домі Глави Церкви — тихе й непомітне, але водночас дуже відповідальне

— Деякі сестри служать у домі Глави Церкви. Що для вас означає таке служіння поруч із Отцем і Главою нашої Церкви?

— Наше служіння завжди відповідає на потреби Церкви. Ще з часів підпілля сестри мали нагоду співпрацювати з майбутнім Главою УГКЦ — спершу на Стрийщині, а згодом в Італії. Пізніше, під час викладання у Львівській духовній семінарії, Блаженніший Святослав здійснював священиче служіння у храмі при нашому Головному домі. Тож, коли він був обраний Главою Церкви, природньо запросив сестер до служіння у своїй резиденції.

Це служіння — тихе й непомітне, але водночас дуже відповідальне. Його завдання — створити умови, необхідні Блаженнішому Святославу для виконання його місії. Сестри дбають, аби його дім був наповнений затишком і красою, щоб кожен гість відчув у ньому гостинність і теплоту Церкви. Водночас вони творять зі своїм Главою спільноту молитви, яка, за словами сестер, є особливою і сповненою трепетного духу.

— Як ви віднаходите баланс між різними сферами служіння: соціальною, духовною, медичною, працею з родинами?

— Наше служіння завжди відповідає потребам Церкви й суспільства, але водночас враховує особливі дари кожної сестри. Об’єднуючим елементом у всьому є духовне життя та єднання з Богом. Саме молитва стає джерелом натхнення і сили для різних форм апостольської діяльності.

Сестри виконують різні завдання, але всі вони є плодом молитви, любові до Бога та взаємної підтримки у спільноті. Важливу роль відіграє також добрий менеджмент: кожне ключове служіння має дублювання, щоб у разі потреби інша сестра могла підмінити чи тимчасово, чи навіть на триваліший час. Завдяки атмосфері довіри, любові та взаєморозуміння ці заміни відбуваються легко, адже сестри завжди діляться досвідом і знаннями.

Відчуття, що Бог є над усім, дає спокій і відновлення

— Які виклики стоять перед вашою спільнотою сьогодні, особливо в умовах війни?

— Війна відбилася на всіх сферах життя спільноти. Настоятельці доводиться приймати непрості рішення — чи залишати сестер у ризикових місцях, чи переселяти їх, адже йдеться про безпеку та життя. Це нелегкі виклики, але спільнота вистояла. Сестри покладаються на Бога й продовжують служити: молитвою, матеріальною допомогою, присутністю поруч із людьми, які страждають.

Найбільший виклик війни — бути поруч із людьми в їхньому болю та втраті, розділяти страждання і водночас підтримувати віру та довіру до Бога. Але є ще одна небезпека, яка не залежить від воєнних обставин: легковажне ставлення людей до духовного життя. Часто вибирають гріх, насміхаються з віри, знецінюють моральні принципи. Це болісно, бо таким чином люди відходять від джерела життя. Тому головним завданням для сестер залишається провадити до Бога, виховувати, навчати й супроводжувати.

— А що для вас є найбільшою підтримкою у воєнні часи?

— Найбільшою опорою завжди залишається молитва. Вона стає джерелом відновлення після важких днів, новин чи зустрічей у лікарнях. У молитві приходить відчуття, що Бог є понад усім, і саме це дарує спокій та внутрішню силу.

Для настоятельки особливим відкриттям стало усвідомлення: якими б не були втрати чи труднощі — навіть якщо монастирі зруйнуються — Господь залишиться. Це дало впевненість, що найцінніше в житті не матеріальне, а Його присутність.

— Які труднощі ви переживаєте як настоятелька і що допомагає їх долати?

— Найскладніше — це робота з людьми. Кожна сестра має свій досвід, переконання, зранення, і кожній потрібен особливий підхід. Додатково зростає відповідальність за рішення, адже за кожним стоїть людська доля.

Підтримкою у всьому є відносини з Богом і довіра до Його проводу. Монастир — це Божа інституція, яка не піддається людській логіці, і саме в цьому полягає сила та джерело натхнення.

Якщо Господь кличе — варто зробити крок

— Що б ви сказали дівчатам, які шукають сенсу і покликання в житті?

— Не варто боятися складних шляхів. Життя — це дар, але він відкривається лише тоді, коли людина готова вчитися, працювати, зростати і брати на себе відповідальність. Важливо будувати його на міцних цінностях, на Бозі. Християнське життя не обмежує, а відкриває глибину і справжню свободу. Той, хто молиться, шукає і вчиться любити, знаходить своє щастя.

— А що порадите тим, хто сумнівається у покликанні до монашого життя?

— Страх перед невідомістю природний, але не варто дозволяти йому зупиняти. Якщо Господь кличе — варто зробити крок. Я не знала всіх відповідей у свої двадцять, але відчувала покликання і йшла. Деякі труднощі минають, інші можна навчитися долати. Головне — довіритися Богові: Він завжди виконує Свою обіцянку і дає більше, ніж ми відважуємося очікувати.

— Як життя у спільноті допомагає відкривати Божу любов?

— Спільнота стає місцем, де народжується відчуття родинності й довіри. Вона вчить щирості, відкритості й умінню ділитися досвідом. Спільне життя формує людину: регулярні переїзди між домами звільняють від прив’язаності до місць і речей, допомагають зростати внутрішньо. Тут кожна сестра має простір для розвитку — у навчанні, служінні чи професії, зокрема й у медицині.

— А як цей досвід може допомогти молодій людині зрозуміти Божу любов?

— Коли спільнота приймає й довіряє, людина почувається вільною пробувати, ризикувати й відкривати власні таланти. Тут навчають не боятися помилок і бути терпеливими на шляху до мети. А служіння Богові стає тим моментом, коли Божа любов торкається серця, перемінює й дає справжню радість.

— І насамкінець: що би ви побажали тим, хто боїться зробити крок у невідоме?

— Я просто кажу: ідіть, не зважаючи на страх. Деякі страхи щасливо зникають, інші — з ними можна навчитися жити. Я дуже люблю Псалом 27: «Господь — моє світло й моє спасіння: кого маю боятись? Господь — мого життя твердиня: кого маю страхатись? … Одного в Господа прошу, одного я благаю: жити в домі Господнім по всі дні життя мого, щоб бачити красу Господню і віддаватись роздумам у його храмі… Надійсь на Господа, будь мужній; нехай буде відважне твоє серце, і надійсь на Господа», — це давало мені відвагу. (Пс. 27 (26), 1,4,14).

Там також є слова про те, що хто покине заради Бога багато — отримає більше. Я не все до кінця розуміла, але знала, що Господь кликав, і я йшла. Де є Господь — там є все.

— Щиро дякую за розмову!

Підготувала Христина Потерейко

За матеріалами Департаменту інформації УГКЦ

Воїн і Монах: два шляхи захисту під Покровом Богородиці

Related Posts

Воїн і Монах: два шляхи захисту під Покровом Богородиці

-, Статті, Те, що надихає

Воїн і Монах: два шляхи захисту під Покровом Богородиці

Під Покровом Богородиці сестра Симеона склала свої Перші Обіти

Богопосвячене життя, Новини, Новини з Гошева

Під Покровом Богородиці сестра Симеона склала свої Перші Обіти

24 вересня – Святої Первомучениці і Рівноапостольної Теклі: Покровительки нашого Згромадження

Богопосвячене життя, Статті, Те, що надихає

24 вересня – Святої Первомучениці і Рівноапостольної Теклі: Покровительки нашого Згромадження

Згромадження Сестер Пресвятої Родини - ЗСПР - Congregation of the Sisters of the Holy FamilyЗгромадження Сестер Пресвятої Родини - ЗСПР - Congregation of the Sisters of the Holy Family
© Згромадження Сестер Пресвятої Родини - ЗСПР - Congregation of the Sisters of the Holy Family 2025